Fair Use Policy

 

Fair Use Policy, afgekort als FUP, misschien heb je er wel eens van gehoord? Veel bekende internet- en telecombedrijven zoals Ziggo, Vodafone en KPN hanteren een FUP. Ook voor webhostingbedrijven is het gebruikelijk om een Fair Use Policy te hanteren. Op deze pagina lees je meer over onze Fair Use Policy.

WAT IS EEN FAIR USE POLICY ?

Fair use staat voor eerlijk gebruik. In een Fair Use Policy beschrijf je wat precies wordt verstaan onder eerlijk gebruik. Behalve hostingbedrijven hanteren ook all you can eat restaurants vaak een FUP. Hier vind je meer informatie over onze FUP.

HMMM, ONBEPERKT SUSHI

Sushi, wie is hier niet gek op? Het leukste is natuurlijk onbeperkt Sushi eten! Maar ook aan onbeperkt zijn enkele regels verbonden. Zo is het natuurlijk niet de bedoeling dat je een tas met sushi mee naar huis neemt, je bord deelt met iemand anders, of dat je de sushi door het restaurant gaat gooien. Dit zorgt voor overlast en valt niet onder redelijk gebruik. De kans is dan ook groot dat je hierop aangesproken wordt.

Gebruik je de Sushi echter waar ze voor bedoeld zijn en hou je rekening met de andere gasten in het restaurant dan is er niks aan de hand. Zo is het ook met onze webhosting.

Sushi

SHARED HOSTING; REKENING HOUDEN MET ANDERE GEBRUIKERS
Onze Fair Use Policy is vooral belangrijk voor onze hostingpakketten, dit is bij ons shared hosting. Shared hosting is een stuk goedkoper dan een eigen server omdat je de server deelt met andere gebruikers. Dit maakt webhosting betaalbaar waardoor je voordelig je website en e-mail kunt hosten.

Omdat je de server deelt met anderen is het mogelijk dat je overlast veroorzaakt voor andere gebruikers op de server. Die overlast wordt veroorzaakt wanneer je jouw hostingpakket gebruikt op een andere manier dan waar die voor is bedoeld. Dit willen we natuurlijk voorkomen. Daarom maken we gebruik van een Fair Use Policy. Op die manier kan iedereen genieten van een snelle website en e-mail.

Opzettelijk misbruik

Het is niet de bedoeling dat je opzettelijk misbruik maakt van je hostingpakket. Gebruik je jouw hostingpakket waar deze voor bedoeld is dan is er niks aan de hand en zullen we je zoveel mogelijk helpen om je website tot een succes te maken.

WAT IS ER NIET TOEGESTAAN?
We zijn erg flexibel, maar niet alles is natuurlijk toegestaan met je hostingpakket. De volgende zaken zijn niet toegestaan:

De opslagruimte van je hostingpakket gebruiken voor andere doeleinden dan het hosten van een website
Je hostingpakket gebruiken voor bestandsopslag of bestandsdeling (bijv. als alternatief voor Dropbox / cloudopslag)
Auteursrechtelijk beschermde inhoud op je hostingpakket plaatsen
Je hostingpakket publiekelijk delen met anderen
Mailboxen met veel grote bestanden of een erg groot aantal e-mailberichten
Je hostingpakket gebruiken voor streaming
In Plesk of in je eigen back-up tool meer dan 2 full back-ups opslaan op je hostingpakket
Meer dan één back-up tool gebruiken (bijv. back-ups in zowel Plesk als in je eigen back-up tool maken)
Te inefficiënte of zware code waardoor onredelijk veel CPU of RAM van de server wordt gevraagd

FUP VOOR E-MAIL EN DATAVERKEER

Bij onze nieuwe hostingpakketten werken we met onbeperkt dataverkeer. Handig, dan hoef jij je niet bezig te houden met limieten. Je webruimte gaat dus niet ineens offline als je onverwacht veel bezoekers trekt. Alleen als je het heel bont maakt en veel meer dataverkeer verbruikt dan onze gemiddelde klanten dan zullen we contact met je opnemen.

Voor de opslag van e-mail hanteren wij ook een FUP. Wanneer je extreem veel opslag gebruikt in vergelijking met andere klanten dan krijg je van ons een waarschuwing. Ook als je op een andere manier overlast veroorzaakt, bijvoorbeeld mailboxen met veel grote bestanden, een zeer groot aantal e-mailberichten of een te hoge frequentie van verzenden. Door regelmatig je oude e-mailberichten te verwijderen of elders op te slaan houd je jouw e-mailbox schoon.

WAT KAN IK DOEN OM BINNEN DE FAIR USE POLICY TE BLIJVEN?

We hebben een aantal handige tips voor je om binnen onze FUP te blijven.

  • Verwijder regelmatig onnodige bestanden of back-ups van je hostingpakket.
  • Leeg regelmatig de prullenbak en de verzonden items van je e-mailaccounts
  • Verwijder oude e-mail of sla dit ergens anders op dan op je hostingpakket.
  • Sorteer je e-mail op omvang zodat e-mails met grote bijlagen bovenaan komt te staan en eventueel verwijderd kunnen worden.
  • Update regelmatig plugins en verwijder overbodige plugins van je website.
  • Schakel een professionele programmeur in voor het schrijven van code voor je website of webshop.
  • Controleer regelmatig hoeveel dataverkeer en opslagruimte je website en e-mail verbruikt.

Kom je ondanks het opvolgen van deze tips nog steeds in de problemen door onze Fair Use Policy, of wil je volledige vrijheid? Overweeg dan een VPS, zodat je geen rekening hoeft te houden met andere klanten. Een VPS raden we aan wanneer je een hele grote of zware website hebt, een bedrijf hebt dat heel veel e-mails verstuurt, of een website hebt met heel veel bezoekers.

MAAK JE GEEN ZORGEN

Je hoeft je geen zorgen te maken, we sturen niet zomaar een rekening en sluiten ook niet plotseling je hostingpakket af. Wanneer je zorgt voor overlast, of niet voldoet aan onze FUP nemen we altijd eerst contact met je op. Mochten de problemen daarna niet zijn opgelost dan behoudt SoHosted het recht om kosten in rekening te brengen of je hostingpakket (tijdelijk) te blokkeren dan wel af te sluiten. In de praktijk komt dit gelukkig bijna nooit voor, maar we vermelden het wel voor de duidelijkheid. Eerlijkheid duurt het langst.